Dzień Polski uczcimy weselem
Roztańczeni i rozśpiewani artyści połączonych zespołów „Katowice", „Koniaków" oraz kapeli góralskiej, maszerując uliczkami Strasburga zapraszają na stoiska Województwa Śląskiego i tradycyjne wesele góralskie
16 lipca to na Food Culture 2010 Dzień Polski. W ramach tego wydarzenia odbywać się będą dziś pokazy kulinarne zatytułowane „Jak zrobić oryginalną kwaśnicę beskidzką", będzie można też nauczyć się gry na instrumentach ludowych, wziąć udział w warsztatach tańców prowadzonych przez Zespół Regionalny „Koniaków". Na terenie stoisk prezentowane będą góralskie stroje ludowe, odbywać się będą także degustacje produktów regionalnych.
Główną atrakcję dnia - wesele góralskie - zaprezentuje zespół „Koniaków". Podczas jego występu przedstawione zostaną obrzędy ludowe związane z tradycyjnym weselem góralskim. Zaprezentowane zostaną także regionalne tańce ludowe takie jak np. trombita, kuźniczka, kowol, połka, kołomajka, wrona, świnszczok, debołek, masztołka, czworok, koza, rejan, czy zbójnicko. Zespół występować będzie w oryginalnych strojach góralskich. Podczas wesela zgromadzona publiczność będzie częstowana tradycyjnymi obrzędowymi produktami regionalnymi: miodulą, kołaczami weselnymi, serami owczymi owczo-krowimi.
Przygotowaniem prezentacji regionu, oprócz wydziałów Urzędu Marszałkowskiego, zajęło się też Biuro Współpracy Dolnego Renu i Województwa Śląskiego oraz Śląska Organizacja Turystyczna.
Food Culture zrodziło się w 2007 roku z inicjatywy mieszkańców Strasburga, którzy dostrzegli rolę, jaką odgrywa gastronomia w życiu społecznym, gospodarczym, kulturalnym czy wręcz artystycznym danego kraju bądź regionu. Wyjściowym pomysłem było stworzenie w Strasburgu w okresie letnim atrakcyjnego i szeroko upublicznionego wydarzenia, które pozwoliłoby pełniej zaprezentować różnorodność i bogactwo gastronomiczne lokalnej społeczności, a także zaproszonych europejskich regionów.
Celem festiwalu jest odkrycie różnorodności kulinarnych kultur Europy, przyczyniając się w ten sposób do ich zachowania i zapewniając ich promocję; zachęcenie do odkrywania i dzielenia się, poprzez inicjowanie licznych wydarzeń. Food Culture ma także przyczynić się do wymiany międzykulturowej, pokazując, w jaki sposób kuchnie wzbogaciły się o przyprawy i składniki pochodzące z innych miejsc.