Po FLIRTACH czas na ELFY
Kolejne nowoczesne pociągi dla Województwa Śląskiego
Umowę na zakup 8 nowoczesnych pociągów podpisali dziś przedstawiciele Samorządu Województwa i bydgoskiej PESY. Pierwsze dwa pociągi mają pojawić się na naszych torach już w przyszłym roku.
„Bardzo się cieszę, że podpisaliśmy tę umowę. Przewozy Regionalne to nasza współwłasność. Spółka stoi wobec konieczności reorganizacji, a jednym z jej elementów jest zakup nowego taboru. Wynik ekonomiczny spółki, dzięki pieniądzom unijnym pozyskanym przez samorząd województwa, będzie się poprawiał. Dzięki temu stać nas na nowoczesne pociągi na europejskim poziomie” – powiedział marszałek Bogusław Śmigielski.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przeprowadził w tym roku postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „Dostawę ośmiu Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych, jednoprzestrzennych, wieloczłonowych, na wspólnych wózkach, ze świadczeniem usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania każdego EZT oraz przeszkoleniem personelu użytkownika”. W przetargu tym, jako jedyna, złożyła ofertę firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding z siedzibą w Bydgoszczy. Oferta złożona przez Firmę PESA spełniała warunki określone przez Zamawiającego, a tym samym została wybrana jako dostawca 8 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych.
„Jesteśmy dumni, że możemy czynnie włączyć się w urzeczywistnianie hasła promocyjnego województwa śląskiego „Pozytywna energia”. PESA to największa polska firma, która konkuruje z najlepszymi dostawcami zagranicznymi i robi to z doskonałym skutkiem. Nasze pociągi spełniają wszystkie wymogi i zapewnią pasażerom szybką i wygodną podróż. Dołożymy wszelkich starań, by pociągi wyjechały na tory przed terminem przewidzianym w umowie” – prezes PESY Tomasz Zaboklicki.
Kwota zamówienia brutto, na którą podpisywana jest umowa, wynosi 187.392.000 zł (23.424.000 zł brutto za 1 pojazd).
Formalnie, zgodnie z harmonogramem, dostawa pierwszego pojazdu powinna nastąpić w terminie 540 dni od podpisania umowy, czyli w czerwcu 2011 roku, natomiast ostatnie pojazdy dostarczone będą do 680 dni po podpisaniu umowy (czyli na przełomie października i listopada 2011 roku). Dostawca zasygnalizował, iż dostawa pierwszych dwóch pojazdów może nastąpić wcześniej tj. pod koniec roku 2010.
Przedmiot zamówienia współfinansowany będzie przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, z działania 7.2. Transport publiczny. Dofinansowanie unijne wyniesie 108 mln 800 tys. zł., resztę kwoty dołoży województwo śląskie.
Zgodnie z przetargiem przedmiotem zamówienia jest dostawa 8 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych, z napędem elektrycznym. Pojazd winien być: jednoprzestrzenny, 4-członowy, wyposażony w kabinę maszynisty na obu końcach pojazdu, na wspólnych wózkach, o długości od 59,5 do 80,5 m, o liczbie miejsc siedzących większej lub równej 200, nominalnej pojemności pojazdu większej lub równej 450 (miejsc siedzących i stojących), posiadać co najmniej 8 drzwi po każdej stronie, przystosowany do prędkości max. 160 km/h, klimatyzowany, przystosowany do przewożenia wózków inwalidzkich i dziecięcych. EZT przystosowany jest do pracy samodzielnej oraz w trakcji wielokrotnej. Ponadto pojazd wyposażony będzie w zewnętrzny system informacji dla pasażera, system wideo-monitoringu części pasażerskiej, system audio umożliwiający emisję komunikatów oraz wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej. Będzie też posiadał kabinę WC z układem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Trwałość pojazdu musi być obliczona na 30 lat. Dostawca zapewnia świadczenie usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania każdego EZT, a także w ramach umowy przeszkoli personel użytkownika.
ELF dla Województwa Śląskiego – podstawowe parametry
Szerokość toru/skrajnia - 1435 mm/ UIC 505-1
Długość całkowita - 75,25 m
Długość przedziału pasaż. - 59,5 m (bez przejść międzywagonowych)
Liczba miejsc siedzących - 200
Liczba miejsc stojących - 250
Prędkość eksploatacyjna - 160 km/h
Przyspieszenie rozruchu - ≥1,1 m/s2
Napęd - asynchroniczny
Falownik trakcyjny - technika IGBT
Moc znamionowa - 2 MW